Magyarnóta: Levél Ráthy Józseftől

Szeretettel köszöntelek a MA IS SZÓL A MAGYARNÓTA közösségi oldal

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 9436 fő
  • Képek - 5388 db
  • Videók - 13394 db
  • Blogbejegyzések - 2164 db
  • Fórumtémák - 57 db
  • Linkek - 343 db

Üdvözlettel,

MA IS SZÓL A MAGYARNÓTA vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a MA IS SZÓL A MAGYARNÓTA közösségi oldal

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 9436 fő
  • Képek - 5388 db
  • Videók - 13394 db
  • Blogbejegyzések - 2164 db
  • Fórumtémák - 57 db
  • Linkek - 343 db

Üdvözlettel,

MA IS SZÓL A MAGYARNÓTA vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a MA IS SZÓL A MAGYARNÓTA közösségi oldal

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 9436 fő
  • Képek - 5388 db
  • Videók - 13394 db
  • Blogbejegyzések - 2164 db
  • Fórumtémák - 57 db
  • Linkek - 343 db

Üdvözlettel,

MA IS SZÓL A MAGYARNÓTA vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a MA IS SZÓL A MAGYARNÓTA közösségi oldal

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 9436 fő
  • Képek - 5388 db
  • Videók - 13394 db
  • Blogbejegyzések - 2164 db
  • Fórumtémák - 57 db
  • Linkek - 343 db

Üdvözlettel,

MA IS SZÓL A MAGYARNÓTA vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

 

 

Kedves Kovács Mária Magdolna!


 Fél éve megírt véleményével egyetértek, de az igencsak kiegészítésre szorul.

Egészen biztos, olvasta az elmúlt évben rendezett kisvárdai versennyel kapcsolatos véleményemet, melyre kaptam hideget is, meleget is. Látszólag revidiálnom kellene akkori észrevételeimet, de az azóta tapasztaltak is inkább megerősítik nézetemet. Így bárki haragja ellenére is folytatom – sajnos egyszemélyes – küzdelmemet a nóta érdekében. Teszem azt, mivel több évtizedes tapasztalat áll mögöttem műsorkísérőként, zeneszerzőként, kottagrafikusként, zenekarvezetőként, és az idén a Magyar Kultúra Napján megkaptam az egyik legnagyobb állami kitüntetést.

Párom: Gyulai Erzsébet aranykoszorús nótaénekes, a Magyar Köztársaság bronzkereszt-jével kitüntetett művésze. Jelen soraimmal szeretnék kitérni a műfajt övező visszásságokra figyelmen kívül hagyva azt, hogy bárkit, mint előadót vagy mint zsűritagot esetleg megsértek. Hofi szavaival: akinek nem inge, ne vegye magára, de akinek inge, sürgősen öltözzön fel. Nevekre nem kívánok kitérni, de mindenki magára ismerhet.

 

Mondandómat először mint műfaj, másodszor mint előadó - zsűri szempontok szerint szeretném pontokba foglalni.


1./ Új szerzemények - Biztosan Ön is jártas a nagy klasszikus nótaszerzők életrajzában. Ezek zömében magas zenei tudással, hatalmas zeneelméleti ismeretekkel rendelkeztek, és bármilyen szerzeményt azonnal papirra vetettek. A műveiket előadó énekesek abszolút kottisták voltak, nem okozott nekik problémát a dalok azonnali megtanulása. A teljes mai szerzőkről, előadókról ez aligha mondható el.

Minimális tudásanyaggal, megfelelő ismeretek hiányában is zeneszerzők, éneke-sek lehetnek.

Megfelelő összeg lefizetése után a „ művet „ azt a Szerző Jogvédő Hivatal minden felülvizsgálat nélkül elfogadja, korábbi szerzeményeket ellopva néhány hang módosításával az új "szerzemény" bejegyzésre kerül.

Mivel minden énekes megvehető, kis díjazással ezek az anyagok hanghordozóra kerülnek, megvan a siker első foka.

Visszatérve a sajnos megkorosodott előadókra, a mai rádió- , TV dalosok hosszú pályafutás után sem képesek odáig eljutni, hogy az előadásra szánt dalok milyen hangneműek.

Természetes, hangszeres ismeretük ritka kivétellel nincsen, de ha nem istenítik őket megfeleő alázattal, megsértődnek.

Hogy az előadandó mű mely hangnemben szól a legjobban, teljesen mellékes, a lényeg, hogy velőt megrázó magasságokat tudjanak magukból kipréselni. Az pedig, hogy a szöveg nem érthető, kit érdekel.


TUDOMÁSUL KELL VENNI, A MAGYAR NÓTA NEM OPERA, OPERETT, MUSICAL.


Ez utóbbi műfajoknál összehasonlíthatatlanul magasabbak a követelmények mind elméletileg, mind gyakorlatilag, mind pedig hangképzés területén. Aki természetes emberi hangon énekel, annak a sorsa a kirekesztés. Pedig talán ismert Edith Piaff, Amanda Lear, Karády Katalin, Gaál Gabriella, Madarász Katalin, Gyulai Erzsébet neve, akik sokszorosan többet érnek a rikácsolókkal szemben.

Hál' Istennek az emberek egyre jelentősebb részének már tele van a hócipője a visítozókkal., az érthetetlenül és hamisan kiabálókkal. Ta-ln érdemes lenne ezeknél a daloknál nem bíbelődni a szöveggel, elég lenne csak la-lázva elkövetni.

És sajnálatos, ezek az emberek akarnak, vagy tanítanak is. Mit??? Legszebb a természetes emberi hang, amit ma már nyomokban lehet hallani.

Tiszteletem és nagyrabecsülésem azon énekeseknek, akik olyan dalokat választanak, melynél a kellemesen kiénekelt mélységet kellemes, szépen csengő kellemes magas hangok követnek.

Sajnos, ebben a szemléletben jelentős szerepe van a hibás hangképzésnek, melyben a normális emberi hang minden áron való feltuningolása a lényeg.

Ilyen körülmények között nem várható színvonalas szer-zemények születése, azoknak érthetően történő tolmácsolása.

 

2./ Minden embernek a saját terméke a legfontosabb. A  megírandó dalok szövegeinek igen nagy száma publikálásra nem alkalmas. Csupán néhány szövegíró az, akinek versével érdemes foglalkozni.


3./ Nótaénekeseink intelligenciája. Országunkban az a divat, hogy mindenki mindent el tud énekelni független attól, hogy nemének, stílusának megfelelő a dal vagy sem.

Egy nótaénekes ma már énekel operarészleteket, operetteket és musicalokat - szörnyűen De sokrétűvé váltunk!!! Énekel családra vonatkozó nótákat, - család nélkül.

Fel tudja fogni, milyen érzéseket kell táplálnia gyerekei, unokája, dédunokája iránt, mikor róluk énekel? - Neveket nem említek!!!!


4./ Etikusnak lehet tartani, hogy még élő előadó sikerszámát az illető beleegyezése nélkül szinpadra, netán cimadó dalként hanghordozóra vinni. Neveket nem említek!!!


5./ Etikus - e az a gondolat, hogy "Arccal a gázsi felé " a közönséget hülyének nézve csak az anyagi javakat lesve akármilyen  gyenge szinvonalú műsort össze lehet csapni?:.

A dalok egykedvűen, színvonaltalanul, minden mozgást mellőzve vannak -  előadva??!!. Az embereknek olyan érzései lehetnek: Nesze – vaze – ennyit kapsz a pénzedért. Aki ebből a bűnbandából kilóg, annak további működését minden lehető eszközzel megakadályozzák.

Talán két kezemen elférnek azok az előadók, akik szívüket -  lelküket adják egy sikeres produkció kivitelezéséért.


6./ Etikus-e, hogy szervező művész vele lévő művésztársait meglopva azoknak honoráriumként csak egy minimál összeget fizet ki ( ami még a fodrásznak is kevés) őmaga pedig több tizezer forinttal gazdagodik személyenként? Neveket nem említek!!!


7./ Versenyek - előadók. -

   Helyes-e az a megoldás egy verseny megszervezésénél a sorrendet a zsüri dönti el ( nem a sorszámok kihúzása ) hátrányba hozva az első sorszámosokat, mivelhogy nincs viszonyítási alap? ( FMK )?

Meg kívánom jegyezni, hogy versenyzőink jelentős része az ország különböző versenyinek résztvevői.

Minek utána a bírálók összeállításában időről időre sok változás nem történik,  a korábbi hiányosságokat is figyelembe véve, így az előadók ismertté válnak magukkal hozva a pozitív vagy negativ előítéleteket.

A FMK-ban is össze-vissza történt a pontozás az első 15 versenyzőnél.

A kiejtettek kaptak -e megfelelő elégtételt az igazságtalan döntés miatt? ALIGHA!!! ( Volt, ahol a kísérő zenekar is felülirta az ítélkezést.)

Pedig a zenekar – nyugodtan ki merem jelenteni, e műfajban nagyobb stílusismerettel, a nótához való hozzáértéssel rendelkezik, mint bármelyik előadó !!!  

Ezért is fordul- hatott elő, hogy a középdöntőbe 6-7 oda nem való, még az elődöntőben is gyenge versenyző kerülhetett be.

Ezek után érdeklődöm a hozzáértő objektiv elbírálás felől!!! Volt olyan előadó, kinek pillanatyni egészségügyi problemája akadt, minden megértés, műsorát későbbi időkre halasztva a t. pontozók kiejtették. Emberségből is JELES!!!

   Helyes-e, hogy a meghírdetett 3 tagu bizottság mellett + két - a szakmában jelentéktelen - személy bíráskodik. Ki hívta őket ide?

Ha az illető rendező, akkor rendezzen és ne ítélkezzen!

   A mindenkori bírálók - úgy fest - csak 6 - tól ismerik a számsort 10-ig, holott a pontozás 1 - 10 pontig van meghatározva.

A legutóbbi két budapesti versenyen több ember nem érdemelt 4 pontnál többet (ezt is csak azért, mert résztvettek) termé-szetesen ezek középdöntősök lettek, míg mások kiestek.

Már bocsánatot kérek, volt is egy két megjegyzésem a főrendező úrhoz, elismerve a rendezés magas szinvo-nalát.

Bárcsak nyomokban ezt mondhattam volna a bírálók tevékenységére!!

Az utóbbi Ferencvárosi

Művelődési Központ versenyén történtek arcpirítóak voltak.

Korábbi elszomorító tapasztalatom alapján mertem bizakodni, hogy itt két különösen ismert személy vezetésével objektiv elbírálás lesz.

Óriási csalódásban volt részem még az Arany cinege versenyhez képest is. Érthetetlen, hogy nagy nevű előadók, ha helyzetbe kerülnek, elvesztik arányérzéküket, képtelenek megkülönböztetni a jót a rossztól, képtelenek értékelni és összehozni a gyönyörű hangot egy kifejezetten kellemes mozgással.

Motoszkál bennem a kisördög: ezt úgy hívják: SZAKMAI FÉLTÉKENYSÉG. Igaz, hogy a fiatalember csak valamivel lehetett túl a 30.életévén, de olyan előadást produkált, amilyet egy személy kivételével még Magyarországon nem tapasztaltam. Példaképnek állítanám a mindenkori zsűri bármely tagjának.

Az is igaz hogy az előadó Szerbiából jött. A döntnökök nagylelkűségéből 3 db 7 pont és 2 db 8pontra futotta. GRATULÁLOK!

Büszkék lehetnek kollektív véleményükre!!! Hál' a közönségnek, -  többek között bennünket is - a T. zsürivel szemben megfelelő kárpótlásra talált Tisztelt döntnökök! Nem volt szemük, nem volt fülük, nem volt stílusérzékük, vagy mindent elnyomott a szakmai irígység? ( De sokszor eszembe jut Takács Béla mások részére ki nem mondott szava!!! ) Vagy ezzel kívánják megakadályozni, hogy klikkszerű képződményükbe bárki kívülálló – mégha tehetségesebb is Önöknél – bekerüljön, közelebb kerüljön a húsos fazékhoz?

Ezek után van képük azt mondani, hogy válságban a magyar nóta? Hiszen Önök taszították, taszítják oda, ahol van. Vagy ez is beletartozott kormányunk siker -propagandájába?


Megfontolandónak tartanám, hogy azok, akik vagy hozzá nem értésből, vagy szakmai féltékenységből egyszer helytelenül pontoztak, soha többé ne kerül-hessenek olyan helyzetbe, hogy mások további sorsát befolyásolhassák!!!!

 

Az elsőség sorsa ( Csík József ) megkérdőjelezhetetlen volt, ezt az úriembert  - a nap-mint nap hallottak és látottak között is -  az első helyre tenném, utána nagy űr, a többi helyen lehet osztozni.

Sajnos látnom kell szomorú sorsát, ugyanúgy, mint szerbiai társának: a meg nem értettség, kirekesztés lesz az osztályrésze. 

Igen, ezeknek kellene nótaiskolát nyitni a fiatalok számára, bízvást abban,  itt még színvonal is lenne.

Ha megtehetném, és minden igyekezetemmel azon leszek, hogy minden szálat megmozgassak, hogy ezek az emberek minél nagyobb nyilvánosságot kapjanak, mert ha valakik, ők megérdemlik a közönség szeretetét. Sajnos,a hölgyek közül csak egy magas,csinos nő volt ( kinek nevét diktafon hiányában nem tudom), akit csak szuperlativuszban tudok emlegetni. Igaz, a középdöntőben 9 pontokat kapott.  Tökéletesen beállított hangnemek, gyönyörű előadás, ragyogó szövegértés, szépen formált hangok, tökéletes légzéstechnika jellemezte .

Az üvöltözőknek méltó  példaképe lehetne.


Javaslom: egyszer

   Hogyan vehet bátorságot magának egy kifejezetten rossz kiállású, igen kis hangterjedelmű, alapvető légzéstechikai problemákkal, tiszta szövegkiejtéssel, alapvető hang- és ritmusproblemával,  0  szintű előadásmóddal rendelkező szörnyűség, hogy közönség elé lépjen?

Hol van a KÖZ ítélőképessége?

Vagy kötelezően mindenkit meg kell tapsolni, akinek van képe tehetségtelenségével hallgatóságát "elkápráztatni"?

  Miért természetes, hogy középszerű, nevenincs emberek pontozhatnak szirmaikat bontogató, netán tehetséges énekespalántákat?

Egy 30-40 éves polgár hogyan szavazhat korának nem megfelelő zeneirányzat előadóiról?

  Miért történik Magyarországon a pártállami csordarendszere dívik a mai napig: "egy beszél milliók nevében", tehát - rövidre zárva -, a főnök megmutatja a döntnököknek, hogyan szavazzanak.

Ha netán valaki kilóg a sorból, tutti, hogy nem kap többé meghívást, így anyagilag károsodottá vállik.

  Érdekes lenne megtudni, kiknek állnak útjában Pécsi Kiss Ágnes, Gyulai Erzsébet, Szentendrei Klára,  Pere János, Tolnai András és a szakmailag igen felkészült Kovács Péter, és még néhány, országunknak hirnevet hozó énekes, hogy soha egyetlen döntésre nem kapnak meghívást?

Lehet, hogy ennek az az oka, hogy ezek a személyek többet érnek, mint a többiek együttvéve?

Az is igaz, hogy a fentiek hivatalosan nem tanítanak, de azt hiszem, a most futtatott " művészeknek" volna mit tőlük tanulniuk.

  Érdekes lenne tudni, hogy a versenyző lakhelye( egy ország, megyék ) mennyire befolyásolja a verseny kimenetelét. Gondolhatok -e Puskás Ferenc megjegyzésére:" Kis pénz, kis foci."

  Miért kerül egy kellemes tisztán csengő, a dal szövegét tökéletesen érthető hang hátrányban a fölöslegesen üvöltöző, agyonvibrált hangokkal szemben. Volt nekünk egy Gregor Józsefünk, talán említhetném Paul Robsont, akik  voltak olyan személyiségek mint pl: Melis György, vagy mint Sárdy János vagy a többi tenoristáink.

Igaz az is, hogy az előbbiek nem züllesztették le a magyar nótát a kocsmadal szinvonalára - nemzetünk szerencséjére.

Sajnos a mai tánczenénél is hasonló a helyzet.

A mesterségesen felfuttatott , majd később cserbenhagyott  „győztesek”, mivelhogy agyukra ment a korai siker, az alkoholizálásba, a drogozásba menekülnek, megindulnak lefelé a lejtőn.

 

A kívánalmakat vázolva.:


1./ Üdvös lenne a már bizonyított szerzők bevonása  a nótába, mint műfajba.


2./ Üdvös lenne azon előadók, zenekarok bevonása a műfajba, nótát a műfajt hazai és nemzetközi szinten megfelelő formában tudják tolmácsolni orzságunk hírnevének gyarapítására.


3./ A legtehetségesebbek kiválasztása, rádióban, TV-ben való állandó szerepeltetése, hanghordozók készítése, értékesítésében való segítség. A már nem szinpadra való korábbi, esetlegesen még sikeres, megkopott hangú, rossz mozgású énekeseket nem szabad a klikknek felkarolni, hanem közölni kell vele az „ elbocsátó szép üzenetet.”


4./ Megadni minden segítséget azoknak, akik fiatal koruk ellenére sikert ugyan még nem értek el, ámde szorghalmasak, tehetségesek.


5./  El kell érni minden eszközzel, hogy a tehetségtelen önmutogatók még klubbszinten sem kerülhessenek szinpadra, legyenek pártolótagok. Más területen valószínüleg jobban tudják tudásukat kamatoztatni


6./ Egy hatvan éves ember – noha életében egyetlen normális hangot ki nem ejtett - 

énekelni akar tanulni, és ha kellően tud taposni, előbb – utóbb szinpadra is kerül. Idáig hol volt? Van e még kifutási lehetősége?

Mennyi ideig tart hangjának legalább normális emberi hanggá való formálása? Egy valamire való énekes évtizedekig jár hangképzésre.

Hol van az illetőnek annyi ideje?

Hofi szerint aki vágyik a világot jelentő deszkákra, menjen asztalosnak.


7./ A mindenkori zsűritagoknak tanulni kellene elődeik rossz példájából, mert az eddigi bármikori bíráskodás csak ártott és árt a műfajnak. Egy versenyzőt nem kell azért lepontozni, mert lényegesen jobb hangban, mozgásban, ritmusérzékben, mint az őt elbÍrálók. Minden zsűritag saját véleményének adhasson hangot minden retorzió nélkül az elnök nyomására. Nem szégyen az 1-10-ig való skála kihasználása.


  Bízom benne, hogy a legutóbbi budpesti verseny legjobb helyezettjei megfelelő, egyéni-, állam és párt-, mindennemű média publicítást kapnak, tehetségüknek megfelelő sikerekben lesz részük és kívánok nekik ehhez sok szerencsét, mint az elfeledni kívánt, de sokkal nagyobb önbizalmú – innen vagy onnan megtámogatott - művésztársaik az ellendrukkerek nyomása ellenére sem voltak képesek.elérni.


Utoljára, de nem utolsósorban a Nóta Olympiákról. Mindenkor alapvető kritérium a verseny tisztasága.

A versenyekre műveket beküldő pályázók semmi szín alatt nem

lehetnek az elbírálók de még az előzetes válogatás alkalmával a dalt feljátszó között sem.

A zsűri tagjai mindenkor legyenek név szerint megnevezve, és a szinte minden alkalommal fellelhető téves ítéletek egy független bizottság által felül legyenek vizsgálva, a rossz döntéseket hozók egyszer és mindenkorra ki legyednek zárva a további bíráskodásból, a létező összes szankcióval ( pénzbüntetés is) sújt-hatók legyenek.

Bízom a tiszta művészet fennmaradásában és azok ellenmunkálataiban való felszámolásában.



Tisztelettel:

Ráthy József

 

 

 

 

 

Címkék:

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

[Törölt felhasználó] üzente 11 éve

Kedves Ráthy József Úr!
Örömmel vettem levelét és mindent megértettem belőle!
Külön megtiszteltetésnek veszem, hogy emlékeznek rám a kedves párjával Gyulai Erzsébet művésznővel együtt. Nagyon jó hír, hogy klubot nyitnak ahová mint írja engem is várnak és köszönöm szépen,hogy gondoltak rám is. Én mindent megteszek, hogy kiérdemeljem a bizalmukat! Várom a további fejleményeket és a Művésznőnek sok sikert és hozzá sok egészséget kivánok a németországi fellépéseihez ! Megadom az e-mail címemet is: nyeremitu63@freemail.hu
Maradok tisztelettel,Gábos Károly

Válasz

Ráthy József üzente 11 éve

Tisztelt Gábos Károly Úr!
Köszönöm észrevételét. Mivelhogy később érkeztünk párommal az egri rendezvényre,, így természetesen az egészről véleményt nem tudok mondani, egész biztosan, igaza van. Egyet alá kell írnunk: TÖKÉLETES ZSŰRI NEM VOLT ÉS NEM IS LESZ!! Meg kell mondanom, mi is pontoztunk Erzsiével, nem szégyelltem két személynek 0 pontot adni ( az egyiket a bírálók fínoman el is marasztalták) Nem kevés kapott nálam 3-4 pontot, a legtöbb, amit adtam 8 pont volt. A zsűritagoknál észrevételeztem, hogy igen sok pontot adtak. Mindezeket figyelembe véve remélem egyetért velem abban, hogy ezen bírálóknak volt arcuk, véleményüknek - még ha az soknak nem tetszett is - hangot mertek adni, a megjegyzésük nevelő jellegű volt, melyekből a későbbiek folyamán lehet táplálkozni. Itt nem volt összebeszélés, részrehajlás ( itt is ki kell térnem arra, amit Erzsikének is szoktam emlegetni, hogy sajnos a nótaénekesek a zeneismeret területén a legunintelligensebb - ámde orrukat a legmagasabban hordó " művészek ". Odáig képtelenek eljutni, hogy nem csupán a nyivákoló szoprán hang a szép, sokkal kellemesebb hallgatni a szép alt hangot - igaz,hogy erről nem hajlandók tudomást venni, mert elméletben még a női hangfajtákig sem jutottak el).Ha én tényleges bíráló lettem volna, hasonlóan pontoztam volna, igen soknál ez bíztosan kiverte volna a biztosítékot. Annyi a külömbség, hogy anno látogattam magas szintű hangképzéseket ( nem véletlenül marasztalom el az önjelölt " tanárokat". hosszú éves korrepetítori gyakorlatom folytán mindennel találkoztam, ami a műfaj előadásánál
elvetendő, s kórusképzésnél ezeket a tapasztalataimat felhasználom, illetve Gyulai Erzsikével felhasználjuk. Nem kell messzire mennem, amennyiben hallgatja a Dankó rádiót, ott is lehet ám szörnyűségeket hallani. Őszintén megmondva, az ott hallott énekesnők közül max 15-öt engednék szerepelni. Vegyük már tudomásul, hogy a magyar nóta nem roma-nóta, aki ezt nem tudja " magyarán " elénekelni, nincs helye a nóta műsorokban függetlenül attól, milyen érdemei voltak vagy vannak.
Örömmel értesítem, hogy Erzsike németországi meghívásnak tesz rövidesen eleget, és rövidesen megnyílik a klubunk, ahová a későbbiek folyamán tisztelettel meghívjuk. Az biztos, itt akárki nem fog fellépni, független attól, hogy bárkinek tetszik-e avagy nem.
ennyit kívántam hozzátenni, de szívesen tartom Önnel a kapcsolatot.
Tisztelettel:
Gyulai Erzsébet és Ráthy József

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 11 éve

Kedves Magdika!
Ön minden nap hallgatja Gyulai Erzsébet művésznőt, én pedig elég gyakran együtt énekelgetek vele, itt a számítógép előtt,mert hasonló hengfekvésű, mély hangom van, sok nótát általa tanulok meg itt . A tanárnőm mindig mondja, hogy elég felkészülten megyek, nem ott próbálom. megtanulni, a dallam már bennem van, s hangképzés után, már csak a technikai kidolgozás van.Vele könnyen tudok énekelni, akárcsak Némethné, Kovács Magdikával.Sokat tanulok mindkettőjüktől.
Jó éjszakát kívánok mindenkinek.
Dalnoki Zsuzsanna

Válasz

hesz magdi üzente 11 éve

CSak gratulálni tudok a levélhez,kevesen mernek ilyen nyílványosan véleményt írni.
Tudom sokan találva érzik magukat,de el kell ismerni ez az igazság.
Jó magam is amatőr énekes vagyok, Szeretek énekelni,de nem tudok.
Bár igyekszem a magam módján tanulni, és ének tanárhoz járni mert ezt igen is tanulni kell.
Igaz benne vagyok a korban, de szeretném ,ha igy ezzel a tudásommal is a közönségnek örömet adni. más. Nagyon szeretem Erzsébetet,minden nap hallgatom a Dankó rádió műsorát.Valóban kellemes szép hangja van,jó hallgatni a szép magyar szavak ki ejtését.
igazán taníthatná az érthető szőveg mondást.
Maradok őszinte rajongójuk. További jó egészséget és sok sikeres fellépést
M. Hesz Magdika

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 11 éve

Tisztelt Ráthy József Úr!
Mintaértékű a reagálása, s ezt tisztelettel köszönöm.Igen, így is lehet véáleményt cserélni egymással. Nem megsértődve, egymást emberségében sértegetve,hanem elgondolkodni azon amit mondtunk, s ha úgy gondoljuk valamit nem megfelelően gondoltunk, tudjunk elnézést kérni érte.Ettől nem kisebb lesz az ember értéke, hanem nagyobb.A magyarnóta érdekében, harcában nincs egyedül, többen teszünk az érdekébe, harcolunk érte, magam is, tőlem telhetően a legnagyobb bevetéssel itt Egerben is. Amit írt, nagyon sok mindenben igaz. A sok önmagát hanképző tanárnak kinevező egyén valóban csak kárt tesz, találkoztam már ilyenne, tanulója nem voltam. Engem Dudás Anna Zeneakadémiát végzett főiskolai docensnő tanít, akinek rendkivül nagy tudása van.Nem tűri meg a legkisebb hibát sem. MIkor egy műtétet követően elment a hangom, s már mindenki lemondott róla, ő volt aki gyógyhangképzést csinált, s azt mondta minden szakmai tudását beleteszi, de visszahozza a hangom, három évébe telt, de megcsinálta.Csak akkor állok színpadra, ha ő jónak látja, soem éneklek többet, mint amit még tisztán, jó kiejtéssel nem tudok végig énekelni. Akkor inkább nem éneklek. A Cigányzenekarral kapcsolatosan is igaza van, H molt nem szeretik, s nem is engednek abban énekelni.Abban is igaza van, hogy sokan erőn felüli magas hangon akarnak énekelni, saját klubomban tapasztalom, és sajnos igaz, néha márk kicsit bántó is ezt hallgatni, ezt már a közönség is szóvá tette pár alkalommal.Összegezve Önnek nagyon sok mindenben igaza van, szervezés, rendezés, zsűrizés stb. De mint mindenben itt is vannak kivételek, most én nem szeretnék megnevezni senkit sem, mert a látszatát is szeretném kerülni annak, hogy bárkinek a kegyeit keressem, akik szívvel-lélekkel érdek nélkül teszik a mit tesznek, Köszönet ezért nekik, független attól, hogy mennyire állnak közel hozzám. Tisztelettel:Dalnoki Zsuzsanna

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 11 éve

Kedves Ráthy József,tisztelt Uram!


Ön személyesen is ismer engem,én vagyok az a versenyző akinek, igen nagy örömömre, Ön és kedves felesége, általam igen tisztelt Gyulai Erzsébet gratulált még Pesten..., Egerben csak futólag találkoztunk és Önök sajnos engem nem is láttak ott fellépni, amit rendkívül sajnálok is , de ha kész lesz a felvétel elküldöm Önnek, nem voltam a legjobb ez biztos csak az a dühítő amit biztos láttak is,hogy a zsűri összevissza kacarászott a produkciók alatt is ami ,nem kell mondjam, nagyon zavaró egy jó és pláne, egy kevésbé jó előadónak...A magyarnóta tisztaságáért én magam is szívvel lélekkel küzdök,de ha egy zsűri a ,,Darumadár fenn az égen..."(Kovács Apollónia) című nóta éneklésében csak annyi hibát talál,hogy ,,vontatottan , elnyújtva,túl lágyan" (???!)énekeltem,hát kérdem én ,hogyan kell énekelni egy elmúllásról a világtó elbúcsúzásról szóló nótát?
Örömömre szolgál minden kritika ,ami jó és építő de kevésbé olyan, amit olyan egyes ,,befutott" személyek alkotnak akik már lefutóban vannakés nem is az elhasználódott hangjuk miatt , inkább az elvesztett presztízs( lásd: pia ,nők és megjelenés),mert számomra nincs kis közönség csak kis előadó! Itt én sem írok neveket ,ezt Ön pontosan tudja kik ezek a ,,nagy" nótaénekesek,-nők(!!sajnos). Budapesten is valami nyikhaj , taknyos ,a nótához semmit nem értő zsűrizett,hogy lehet ilyet csinálni,arról nem is beszélve,hogy a többi zsűri tagnak ott volt a versenyzők közt a tanítványa vagy ő maga valamelyik klub vezetője,tagja (!!!?),lehet így pártatlanságról beszélni? Egerben pedig ,egyik versenyző egy autóban érkezik az egyik leggyengébb versenyzővel akiazt hiszem valahogy ,kitudja miért bronz,vagy vas lett!!! A másik egész este ,előző este,rajta csüng a másik zsűritagon és láss csodát másnap majdnem arany lesz,megjegyzem ennek az úrnak tavalyelőtt meglett az ezüst és most hogyha párbajozott volna ezüst lett volna újból,ezt végűl sikerűlt megakadályoznom mert az úr elfelejtett szólni...(itt megjegyzem, én ahol voltam vele együtt soha nem volt még józan,igy versenyzik évek óta).Nagyjából ennyit szerettem volna ,lenne még sok minden, példáúl az,hogy sorstársaimat arra buzdítanám,hogy ilyennemű sérelmeiket nyugodtan tegyék közzé, ne féljenek, higgyék el sok esetben nem is dicsőség némely zsűritől magas pontszámot kapni!


Maradok tisztelettel, kedves József és kezeit csókolom Gyulai Erzszébetnek!

Válasz

Ráthy József üzente 11 éve

Tisztelt Dalnoki Zsuzsanna és a többi Hozzászólók!
Tisztelettel megköszönöm értékes észrevételeiket, a megszívlelendőket magamévá teszem.
Úgy látszik, részletes levelem igen sok embert véleményének kifejtésére ösztönözte. Ha valami még előre viheti a nóta ügyét, a véleménycseréket hasznosnak tartom, és egyszer talán a magukat isteneknek gondolók is rájönnek, hogy ez így tovább nem mehet. Személyes érzékenységem csupán annyi, hogy kb. 20 éve küzdök egy olyan műfaj fennmaradásáért, mely valóban magyar, noha az érdeklődési köröm a tánczene. Ettől függetlenül talán magányos harcosként – úgy érzem – a továbbiakban is is egyedül küzdöm a démonokkal szemben.
1./ Megkövetek minden hölgyet és urat, aki netán sértve érzi magát, hogy én " leírtam" a hatvan éven felüli korosztályt. Aki személyesen ismer, elmondhatja, kevés az olyan, aki nagyobb tisztelettel viseltetik a már nem éppen fiatal emberek iránt, mint én. Nagyon sok klub zongoristája voltam éveken keresztül, és ezek nem teenager klubok voltak, nem hiszem, hogy viselkedésem bármikor kifogásolható lett volna. A Balassi Bálint katonai kórusnak korrepetitora vagyok, itt is zömében az idősebb korosztály képviselteti magát.
Nem utolsó sorban én is túl vagyok a 6. X-en. Párommal mindketten foglalkozunk hangképzéssel, zeneelméleti oktatással, kottagrafikával, repertoár - összeállítással kinek - kinek a hangterjedelme figyelembevételével. Az is igaz hogy de nagyon nem kedveljük a velőt rázó sikoltozókat, a modoroskodókat, a hamisan éneklő, érthetetlen szöveget mondókat. Az már csak hab a tortán, hogy teljes egészében vagy részlegesen megváltoztatott nótaszövegekkel találkozhatunk Hallgatva Dankó rádiót ( kritikáim ellenére tisztelet és becsület Tarnai László kollégámnak, talán a barátom kifejezést is megkockáztathatom ) itt is találkozhatunk mindennel. Gyakran hallom: „ejdesanyám”, már helyet „ moár” szavakat ( Kulturaterjesztés – Óh!!) Úgy látszik, el kell fogadnunk, hogy ma már mindenki tanít. Milyen oktató az olyan, aki nem figyelmezteti az énekest vagy jelöltet, hogy nem szabad a szó utolsó szótagját megnyomni, és hagyni kell a hangot kicsengeni. Itt is bejön az az igazság: aki tudja, csinálja, aki nem, az tanítja. Hangképzésnél a quintig felmenve a pa- pa- pa- pa és a má-mé-mi-mo-mu mindenre alkalmas, csak hangképzésre nem. Ki az, ki figyelmeztetni merne egy - netán néhány rádiófelvétellel rendelkező - énekest, hogy minél magasabb hangot próbál kipréselni magából, annál hamisabb lesz.
2./ Nem, vagy csak ritkán esik szó a zenekarról. Miért van az, hogy az előadó nem kis pénzt fizet ki magfelelő hangnemű kotta elkészítésére, azt megküldi a prímásnak, de azokat a zenekar nem nézi át. Már bocsánatot kérek, de az egri nótaversenyen a zenekar egy hajítófát nem ért. Az ő bejátszásuk alapján külön tiszteletem azon előadóknak, akik el tudták kezdeni az műsorukat. A kevesebb több lett volna. Egy jó zongorakíséret, de talán még egy tekerőlant is többet ért volna. Nótaismeret minimális, az egyik hölgy H-dúrban kezdte el a nótáját, a zenekar mintha nem is hallott volna erről a hangnemről, talán még a kottaismeretük is megkérdőjelezhető volt.
3./ Zsűrizés. Úgy látszik, törvényszerűvé válik, hogy előadók ének-szinvonala fordított arányban van a zsűri kiválasztásával, működésével. El kell érni, hogy minden döntnök minden alkalommal nyílvánosan - a közönség hallatára - köteles legyen a hallott produkciót értékelni még akkor is, ha az előadás nem éppen az ő szája íze szerint történt.
Kedves László Marika!
A nagyszénási versenyen nem tudtam részt venni. Ismerőseim nem jeleztek vissza sem pozitívumot, sem negativumot. Amennyiben vállaltátok arcotokat, tisztelet érte.
Tisztelt Gáspár Anna!
Gratulálok a kisvárdai első helyezéséhez. Meglehetősen népes csoport vett részt a pestiek részéről,- nem csupán énekesek, zömét igen jól ismerem, némelyik szava etalon. Bátorkodtam az előzsűri egyik tagjáról véleményt mondani. Nevezett úriember felkeresett telefonon, küldött CD-t azon megjegyzéssel, hogy a következő zsűriben is ott lesz. Ja, ha ez Önöknél így megy, akkor garantált a magas szintű ítélkezés.
Tisztelt Némethné Kovács Magda!
Köszönöm egyetértését. Az egri verseny mindegyik döntnökével személyesen is beszéltünk. Természetesen mi is készítettünk saját pontozást. Be kell hogy valljam, két versenyzőnek 0 pontot adtam, nem egy 3-4 pontot kapott a legmagasabb szám nálam 8 pont volt. A zsűri munkáját elismerve észrevételeztem a túlzottan magas pontokat, de végeredményben igazságos döntés született, természetesen a tanulságokat is levonva.
4./ Miért van az, hogy egyes „énekesek??” ha felkerülnek a szinpadra, le sem lehet őket robbantani onnan? Ki kívácsi nem igazán jegyzett valaki ¾ órás „ előadására” ? Ismerek olyanokat, akik ha pódiumra kerülnek, a közönség egy része eltávozik.
5./ Egy énekes pályájának csúcsa, ha nóták kötődnek hozzá. A ma élő előadók közül nagyon kevés azoknak a száma, akik ilyen eredménnyel büszkélkedhetnek, kivétel, ha az illetők minden médiaszereplést megragadnak
saját, egyébkén többnyire jelentéktelen „ műveiknek „ futtatására.. Rajtuk kívűl szinte valószinűtlen, hogy ezeket a „dalokat” egy valamire való nótás valaha műsorára tűzi.
Úgy érzem mondanivalóm így teljes. Nézzék el nekem, hogy levelem hosszú lére eresztettem, ígérem, ez volt a legutolsó hosszú iromány.
Tisztelettel:

Ráthy József

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 11 éve

Tisztelt Ráthy Úr!.....Mégegyszer elolvastam, s most már tűzetesebben a cikket. Sok mindenben igazat adok önnek, de nem mindenben. Kifejezetten a 60 évesek nevében a 6. pontban írtakat, kicsit sértőnek találom.Aki 60 éves, az már temesse el magát? Nem minden 60 éves azért tanul énekelni,mert valaki akar lenni, főleg nem énekes, s nem feltétlen színpadra állás miatt tanul énekelni, jár hangképző tanárhoz. Szeretné magát lekötni, hogy ne a közönybe fulladjon, ne unatkozzon, és halálra készüljön.Inkább tiszteletet érdemel aki ezt felvállalja, s már megbocsásson, nem kigúnyolást! Senkinek nincs joga ilyet írni egy korosztályról! Mint fent már írtam, Önnek sok mindenben igaza van, de azért kiérződik belőle nemcsak a magyarnóta iránti aggodalma, de a kitüntetése ellenére a személyes érzékenység is. Hogy ennek mi az oka, nem tudom.
Tisztelettel egy 60 éven felüli énekelni szerető ember, aki nem akar énekes lenni, s nem igazán a világot jelentő deszkára vágyik , de mindent megtesz azért, ha mégis énekelhet, nem az asztalos műhelyben, a legjobbat hozza ki magából!
Dalnoki Zsuzsanna

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 11 éve

Tisztelt Ráthy József!
Mivel újfent negatív véleménnyel szól írásaiban a 3 évvel ezelőtt megrendezett kisvárdai nótaversenyről, (melynek győztese én voltam), személy szerint megszólítva érzem magam ebben a témában!
Szeretném, ha konkrétumokat felsorolva bizonyítaná igazát arra vonatkozóan, hogy az én győzelmemmel nem jó döntést hozott a zsűri!
Tisztelettel: Gáspár Anni

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 11 éve

Bocs , azt hiszem elromlott a gépem, összevissza ugrál, töröl, elmegy a kép stb.
D.Zs,

Válasz

További hozzászólások 

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu