Szeretettel köszöntelek a MA IS SZÓL A MAGYARNÓTA közösségi oldal
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
MA IS SZÓL A MAGYARNÓTA vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a MA IS SZÓL A MAGYARNÓTA közösségi oldal
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
MA IS SZÓL A MAGYARNÓTA vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a MA IS SZÓL A MAGYARNÓTA közösségi oldal
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
MA IS SZÓL A MAGYARNÓTA vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a MA IS SZÓL A MAGYARNÓTA közösségi oldal
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
MA IS SZÓL A MAGYARNÓTA vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
10 éve | Kovács Istvánné Mária Magdolna | 6 hozzászólás
Hungarikum lett a klasszikus magyar nóta A legfontosabb célom, hogy vezessék be újra az előadói működési engedélyt Nógrádi Tóth István a Magyarnóta Szerzők és Énekesek Országos Egyesületének elnöke elmondta: A magyar nóta a magyar játékszín bölcsőjében született meg. A nótákat kiváló költőink, zeneszerzőink írták. Petőfi, Gárdonyi, Ady verseire Egressy Béni, Szentirmay Elemér, Thern Károly, Szénfy Gusztáv írt zenét. Kodály szerint a „magyar nóta a XIX. századi társadalom tükörképe”. Hubay Jenő világhírű hegedűművész a nemzet zenéjének a magyar nótát tartotta. Losonczi Ágnes zeneszociológiai könyvében a zenei műfajok kedveltsége között első a magyar nóta, majd ezt igazolta Malecz Attila fölmérése is.
Amikor először, 2010 előtt beszélgettünk, akkor a
médiában alig lehetett magyar nótát hallani. Azóta sokat változott a
helyzet: megszületett a Dankó Rádió, és a klasszikus magyar nóta
hungarikum lett. Ez sikerként könyvelhető el?
– Természetesen nagyon örülünk annak, hogy végre van egy olyan
kormányunk, amelyik elismeri, hogy a magyar nóta nemzeti kincsünk.
Mindezért egyesületünknek nagyon sokat kellett lobbiznia. Valóban
májusban hungarikum lett a magyar nóta, de előbb még a kiemelkedő
nemzeti értékként kezelt Magyar Értéktárat január 30-án összesen hat
elemmel bővítették: a listára került gróf Széchenyi István szellemi
hagyatéka, a Zsolnai Kulturális Negyed, Gundel Károly gasztronómiai
és vendéglátó-ipari öröksége a Gundel Étteremmel együtt, a klasszikus
magyar nóta, a 100 tagú cigányzenekar művészi és hagyományőrző
teljesítménye, valamint az Ilcsi szépítő füvek natúrkozmetikai
termékek. Kiemelem, hogy a klasszikus magyar nótáról van szó.
Van olyan magyar nóta, ami nem klasszikus?
– Lényeges, hogy az adott művet – aminek megvan a maga stílusa és
szerkezete – cigányzenekarral adják elő. Ami ettől eltér, arra
gondolok: divattá vált, hogy a csárdásokat lakodalmakon zongora és
dobgép kísérettel adják elő – nos ez nem klaszszikus nóta.
Tehát, ha most valaki ír egy magyar nótát, annak máris a hungarikumok közé sorolható az alkotása?
– Amennyiben az megfelel az előbb elmondott követelményeknek. Az is
érdekes, hogy a Hungarikum Bizottság első körben azt szerette volna,
hogy a csak az 1930-ig született nóták tartozzanak a klasszikus
megítélés alá. Úgy vélték, ami 1930 után született, az dilettáns munka.
Erre én fölsoroltam nekik legalább 50 szerzőt, akik az elmúlt
évtizedekben nótát írtak, s az Artisjus – Magyar Szerzői Jogvédő Iroda
Egyesület visszaigazolta, hogy ezeknek a szerzőknek, például Alpár
Géza, Ányos László, Babos Károly, Kalmár Tibor, Járóka Sándor, László
Imre nótáira van kereslet. S az Artisjus levelében leírta, hogy a
médiában, a koncerteken az 1930 után keletkezett nótákat is játsszák.
Azt is mondták a bizottságban, hogy az a 200 magyar nóta, amely a
Kerényi György és Sárosi Bálint által jegyzett könyvekben fellelhető,
azok a klasszikusok. Áttanulmányoztam a két könyvet, s arra a
következtetésre jutottam, hogy ez a felvetés nem állja meg a helyét,
mert például a Kerényi-könyvben lévő művek nagy része mára feledésbe
merült. Ezen nem kell csodálkozni, hiszen Dankó Pista körülbelül 500
nótát írt, s belőlük 50 maradt fenn. Ezenkívül a bizottságnak átadtam
egy tájékoztató füzetet a klasszikus magyar nótáról. Ebben leírtam
többek között, hogy a magyar nótáról az elmúlt években sokféle vélemény
hangzott el. Ennek ellenére 200 éve él, gyakran énekeljük, sőt még azok
is így tesznek, akik nem igazán kedvelik ezt a műfajt. Hivatkoztam
Szabolcsi Bencére, aki azt írta: „A XIX. században ez a zene segített
magyarrá lenni és magyarnak maradni”. Ez a zene szólt több mint két
évszázadon keresztül a magyarországi színházakban, előkelő szórakozó
helyeken, kultúrházakban. A magyar nóta ráadásul a magyar játékszín
bölcsőjében született meg. A nótákat kiváló költőink, zeneszerzőink
írták. Petőfi, Gárdonyi, Ady verseire Egressy Béni, Szentirmay Elemér,
Thern Károly, Szénfy Gusztáv írt zenét. Kodály szerint a „magyar nóta a
XIX. századi társadalom tükörképe”. Hubay Jenő világhírű
hegedűművész a nemzet zenéjének a magyar nótát tartotta. Losonczi
Ágnes zeneszociológiai könyvében a zenei műfajok kedveltsége között
első a magyar nóta, majd ezt igazolta Malecz Attila fölmérése is. Dr.
Tanka László a Panoráma Világklub alapító elnöke is visszaigazolta
nekem, hogy a külföldi magyarok nagyon kedvelik a magyar nótát. A
Magyar Zenei Tanács 50 zenei intézmény nevében szintén leírta azt, hogy
él a magyar nóta, s ezért támogatják annak fölvételét a Magyar
Értéktárba. Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, ha operaénekesek –
pedig tudjuk, hogy az operarajongók nagy része lenézi a nótát –, mint
például Melis György, Svéd Sándor, Palócz László, Pitti Katalin, Radnai
György énekeltek magyar nótát, akkor ez azt jelenti, hogy ők is
kincsnek tartották, tartják ezt a műfajt. Nyolc éven át nótaiskolát
vezettem, melyben a növendékeket fölkészítettük a színpadra, tehát
színészmesterséget is tanítottunk. 2000 óta pedig a nótaszerzők
Artisjus-díjat kapnak. Legutóbb Balogh Sándornak ítélték oda ezt a
kitüntetést. Egyesületünk Életmű-díjat ad át azoknak a
magyarnóta-énekeseknek, akik 40 éve a pályán vannak, akiknek CD-jük
jelent meg, s a médiában is hallhatók. Ezenkívül újságja is van ennek a
műfajnak, mely Szegeden jelenik meg. Hat éve pedig Nótás Sétahajó megy a
Dunán. Mindezek bizonyítják azt, hogy a klaszszikus magyar nótának
a hungarikumok között a helye.
Tehát a klasszikus magyar nóta hungarikum lett. S játsszák a médiumokban is.
– De nem mindegy, miként. Felhívom a rádiók és televíziók vezetőinek,
szerkesztőinek a figyelmét arra, hogy a klasszikus magyar nótát a
műsorokban rangos énekeseknek kell előadniuk, s nem amatőröknek. Teszem
föl, valaki nem ismeri a magyar nótát, vagy nem kedveli, s ha
bekapcsolja a televíziót, s azt hallja, hogy egy amatőr fülsértő
módon énekel, akkor azt gondolhatja magában, ha ez a nóta, akkor nem
kérek belőle. A népzenét és a dzsesszt már felsőfokon oktatják. A magyar
nótának viszont nincs iskolája. Másrészt olyan ifjú titánok
irányítják a kultúrházak többségét, akik nem tűrik meg a magyar nótát.
Az is felháborít, hogy különböző borfesztiválokon nem szól magyar
nóta a színpadról, hanem angolszász zene.
Milyen további tervei vannak a magyar nóta népszerűsítése érdekében?
– Tárgyalásokat folytatok, hogy egy adott színházban havi
rendszerességgel magyarnótaestet adnánk elő rangos énekesek
közreműködésével – tánccal és humorral fűszerezve. Szeretném a
felsőfokú intézményeket fölkeresni azzal, hogy mivel hungarikummá
vált a magyar nóta, változtassanak az oktatási tematikán. Emellett újjá
akarom indítani a nótaiskolát – remélem kapok rá pályázati forrást. De a
legfontosabb célom az, hogy vezessék be újra a működési engedélyt,
amivel az amatőröket ki lehet szűrni. Így ők nem énekelhetnének a
médiában. Nem vagyok ellensége az amatőrmozgalomnak, de ott, ahol a
közönség fizet a nótahallgatásért, ne lépjenek föl dilettánsok, akik
legtöbbször orrhangon, véghangsúllyal énekelnek. A klasszikus magyar
nóták szerepe és azok megfelelő, professzionális színvonalú előadása
azért is fontos, mert sok ember életérzésének felelnek meg, és zenei
igényét elégítik ki.
%
Hungarikum Bizottság Szarvasra kihelyezett ülésén e történelmi városban, régi falak között 2014 május 16-án döntött:
a "klasszikus magyar nóta"
felvételt nyert a
HUNGARIKUMOK GYÜJTEMÉNYÉBE
" e szerint a "klasszikus magyarnóta" megkülömböztetésre, kiemelésre való érték, amely a magyarságra jellemző tulajdonságával, egyediségével, különlegességével a magyarság csúcsteljesítnényei közé tartozik, így ezentúl a hungarikum kitüntető címet viseli."
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Valóban Hungarikum a magyar nóta?
Debrecen - Balogh Imre: „A magyar nóta kezdi elnyerni méltó helyét”.
Fazekas Sándor tájékoztatása: hungarikum a klasszikus magyarnóta
Buffó Rigó Sándor búcsúztatása a Nóta Tv Műsorán. Vasárnap 14 óra.