Szeretettel köszöntelek a MA IS SZÓL A MAGYARNÓTA közösségi oldal
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
MA IS SZÓL A MAGYARNÓTA vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a MA IS SZÓL A MAGYARNÓTA közösségi oldal
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
MA IS SZÓL A MAGYARNÓTA vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a MA IS SZÓL A MAGYARNÓTA közösségi oldal
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
MA IS SZÓL A MAGYARNÓTA vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a MA IS SZÓL A MAGYARNÓTA közösségi oldal
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
MA IS SZÓL A MAGYARNÓTA vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
„A népdalhoz a legrövidebb út a zenei műveltségen át vezet.:
(Kodály Zoltán)
Horvay János szobra (1929) Népdal szobor
Hogyan születik?
Hogyan érhető tetten a népdal születése,
A feltett kérdésre, hogy mi is az a népdal, kielégítő választ eddig senki nem adott.
A nép által teremtett, átvett, megőrzött dal, amit a nép énekel.
A népzene, a népi ének, a népdal a magyar kúltúra részét képezik
A népdal tovább él, öröklődik. Régen a gyermekek már igen fiatalon megismerkedtek egy-egy tevékenységhez kapcsolódó dallam világával. a nagyszülők, dédszülők tanították, igy eleve évszázados örökséget kaptak
A dalok, akár a néptánc megváltozhatatlan és megbonthatatlan rendszert képviselt mindennapjainkban.
Igaz, hogy már a szokásjogon alapuló nevelés kiment a divatból de ha a megmaradt népi énekeket lejegyezzük akkor a jövő nemzedéke is megismeri a népzenei gyökereket.
Segítsünk hát átvészelni az alkonyodó népdalok idején népzenei emlékeinket.
„A népzene az ország lelke. Az az ország, mely megtagadja népzenéjét, rászolgált arra, hogy amikor feleszmél, mást se találjon, csak Coca Colát.”
DR. MAYA V. PATEL
A […] »magyar nóta« népszerűsége tulajdonképpen szociológiai tünet, melynek igénylője a németvérmérsékletű értelmiségi ember, eszköze a cigány és áldozata a valódi népdal.
Orbán Ottó:
A magyar népdalhoz
Most, mikor sok senki mellén
ki vagy tűzve, mint a jelvény,
nekem maradj, aki voltál,
nem babona, nem is oltár,
de maga a láthatatlan,
ahogy látlak száz alakban,
véletlennel habart végzet,
több s kevesebb, mint művészet,
dallamív, mely melizmáit
hajlítgatva szinte világít –
mintha öreg paraszt lenne,
maga az idő sóhajt benne:
katonának vitt legények,
ingben elföldelt szegények
nézik a csillagos eget,
sírtak alatta eleget.
Sírnék én is, de dühömben,
hogy ott rohadunk a régi körben,
s föltámadnak a holt rögeszmék –
láthatom újra a közös ügy vesztét.
Szellemem ép, testem romban.
Téged hívlak nagy bajomban,
dudorászlak, hogy segíts meg,
a rontástól szabadíts meg:
gyűlöljek csak aljas elvet,
ne a földet, ne a nyelvet,
nézhessek rád, mint a napra,
melyen nem üt ki lepra.
Kit Kőműves Kelemenné
vére bűvölt elevenné,
elevenné és szilárddá,
mítoszi, kerek világgá,
benned minden, amilyen volt,
fény sikálta kád a mennybolt,
teli sötét szenvedéssel,
melynek csöppje sem enyész el,
s nincs múlt, jelen, sem jövendő
csak egy vastag gyapjúkendő,
annak bolyhos melegében
ringok a világ ölében.
A folyamatba kerülve a dalok eredetének nyoma vész. Például egy parasztember kitalál egy dalt, énekelgeti, megtetszik a barátainak, kik megjegyzik. Amikor aztán ők énekelgetik egyikük talán elfelejt egy szövegrészt, és mással pótolja, a másik néhány mutatós dísszel gazdagítja a dallamot, vagy javít a szövegen. Ahányszor ez megtörténik, annyi különböző változat születik. A dal eredeti alkotója feledésbe merül, a dal köztulajdonná válik. A folytonos újraformálás, újraalkotás a népzene lényege.
A népzene születésének ideális helye a városi kultúrától némileg elszigetelt falusi közösség. Ebben a közösségben a népdalok és táncok az ember életének minden szakaszában, gyermekkortól a halálig jelen vannak, határozott célt szolgálnak. Megéneklik a falu életének jeles eseményeit, ünnepeit, egyéni történeteket, énekelnek munka közben.
A magyar népzene elsősorban egyszólamú, énekelt zene. Népünk nem túlságosan hangszerkedvelő nép. Dalait nem kíséri hangszerrel. Hangszeres zenénkre az énekes zene hangszeres, díszített előadása jellemző. Tartalmi szempontból a magyar népdalkincs a következő csoportokra bontható.
A legősibb réteg lényegében érintetlen maradt, az ázsiai őshaza dallamkincsét őrzi. Jellemzője az alapjában ötfokú hangkészlet, az ereszkedő forma és dallamvonal, melyben a versszak első két sora gyakran egy kvinttel (5 hanggal) feljebb jár a következő kettőnél. Előadásmódja hol a beszéd ritmusát követi (parlandó), hol az előadó tetszése hangulata szerint lassul, gyorsul (rubato), hol meg táncosan kötött (giusto), főként a szabad előadásban gazdagon díszített. Ősi keleti örökség a kis hangterjedelmű, egy hangot ismételgető, hosszasan recitáló dallamtípus (pl.: siratók, gyermekmondókák)
Az ünnepekhez, szokásokhoz kötődő dallamok, históriás énekek, már nyugat-európai hatást tükröznek. Hangterjedelmük kibővül, hétfokúvá válik. Az általában páros ütemű dalok mellett megjelennek a 3/4-es és 6/8-os dallamok is.
A régi dallamok megőrzése mellett, a XIX.sz. második felében új stílusa született a népdaloknak.
Bizonyos szempontból őrzi a régi stílus elemeit, - ötfokúság, kvintváltás -, de sok benne a nyugat-európai, a műzenei hatás. Ugyancsak hat rá a XVIII.sz.-ban kialakuló népies műdal, a cigányzenészek előadásában terjedő hangszeres verbunkos zene. A népies műdal, a magyar nóta, főleg a felsőbb osztályok, a bárosi polgárság, nemesség körében olyan divatossá vált, hogy összemosódva a népdallal annak helyébe lépett.
Az új stílusú népdalokra jellemző, hogy erősödik a dúr-moll hangsorok szerepe, zárt, kupolás dalforma alakul ki, melyben az első és az utolsó sor azonos, a középső sor magasabb.
Az igazi népdal felfedezése a XIX. sz.-ban elindult. Első jelentős képviselője a magyar népzene felkutatásának Vikár Béla. Ő használt először fonográfot Európában a népzene rögzítésére. 1492 dallamot rögzített.
Hazánk legjelentősebb népzene tudósai Kodály Zoltán és Bartók Béla voltak, akik élethivatásuknak tekintették a magyar folklórkincs feltárását, tudományos rendszerezését. Az első tudományos mű 1924-ben jelent meg Bartók Bélától, "A magyar népdal" címmel.
1953-ban alakult meg a Magyar Tudományos Akadémia Népzene Kutató Csoportja, amely elkezdte rendszerezni és gyarapítani a már addig gyűjtött anyagot. Ekkor kezdték el a Magyar Népzene Tára köteteinek szerkesztését, mely tematikusan és dallamtípusok szerint rendszerezi a népdalokat.
Ma a Tudományos Akadémia Zenetudományi Intézete és a Néprajzi Múzeum Népzene Gyűjteménye a magyar népzene tudományos központja.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!