Ma is, mégis szól a magyarnóta, de vajon meddig?
Újlaki Ágnes
2003. november 07., péntek 00:00
Bár évszázada kíséri
fanyalgás, a magyarnóta és a vele hangzó cigányzene a magyar kultúra
része. Énekeljük, hallgatjuk fehér asztalnál, élvezzük közönségként.
Főleg, ha olyan tehetségesen adják elő, mint a 100 Tagú Cigányzenekar.
Ki hinné, hogy létéért küzd ez a világon egyedülálló, sikeres együttes…
Szembeszállunk a helyesírási szótárral, ha a hivatalos „magyar nóta”
elnevezés helyett ezúttal így egybeírjuk: „magyarnóta”. Ugyanis ez nem
jelzős szerkezet hanem műfaji megjelölés.
– A magyarnóta különleges, egyedi jelenség? – kérdeztük Gulyás Sándor nótakutatót.
– Bizony az. Akár a franciáknak a sanzon, németeknek a sramli,
amerikaiaknak a country. Minden népnek vannak népdalai, nekünk is
csodálatosan gazdag a népdalkincsünk. A magyarnóta azonban, bár sok
tekintetben rokon, mégis teljesen különböző műfaj. Mások a gyökerei is.
Születésének idejét mintegy kétszáz évvel ezelőttre, a reformkor
környékére tehetjük. A nóta nem a nép, a falu szülötte, hanem a városi
polgárságé. Alapelemeiben a népdal, a német eredetű verbunk, valamint a
cigánytelepről származó cifrázó elemek keverednek. Nem maradt volna fenn
a műfaj, ha a kíséret nem kerül a cigányzenészek kezébe, akik kiváló
muzikalitásukkal megteremtették a hangzást. A hangszerek között a
hegedűé a főszerep. A zeneszerzők egy része maga is prímás. A szövegnek
közel egyenrangú szerepe van, nem azért, mintha ezek bonyolult alkotások
lennének, éppen ellenkezőleg: a fülbemászó dallamhoz fülbemászó, vagyis
könnyen megjegyezhető szövegek illenek. Mesterkéltebb, kimódoltabb,
mint a népdal, amelyekben nagy szenvedélyek, néha halálvágy, sokszor
erotika talál visszhangra az éneklő lelkében. A magyarnóta nem ilyen
nagyigényű, mondhatjuk felszínesebbnek is, de talán éppen ezért nagyobb
tömegeket szólít meg.
– A polgárság teremtette meg, de a parasztság körében terjedt el, s
vidéken ma is a legnépszerűbb. Ám minden társadalmi rétegben vannak
rajongói. Mégis kissé lekezelt műfaj.
– Ez a hivatalos távolságtartás már nagyon régóta tart. Az
értelmiség körében a XX. század eleje óta, amikor is Bartók és Kodály
munkássága megmentette, és magaslatokra helyezte a népdalt. De például
maga Kosztolányi Dezső, aki igazán nem mondható alulművelt embernek,
türelemmel viseltetett a nóta iránt, s azt mondta, tapasztalata szerint
még aki a legmélyebben lenézi a magyarnótát, az is kapásból el tudna
dalolni vagy nyolcavanat-százat. Aztán a Rákosi-korszakban meg azért
volt elnyomott ez a műfaj, mert attól féltek, hogy a háború előtti
dzsentris-mulatós-jávorpálos idők iránt kelthet nosztalgiát. Később
persze újra engedték, s amikor az embereknek volt pénzük étteremben
vacsorázni, ahhoz kellemesen társult egy-egy nóta „fülbe húzása”.
– Egy az, amikor húzatjuk a cigánnyal, a másik pedig, amikor magunk daloljuk…
– A magyarnóta közkedveltségének éppen ez a titka, hogy mindenki
tudja dalolni, s ehhez nemhogy a kottát nem kell ismernie, de még a
szöveget sem szükséges tökéletesen, mert ha elakadunk, beledúdolunk.
Igazán még hang sem kell hozzá, elég, ha mellettünk fújja egy jó torkú
ember, az már vezeti is a bizonytalanabbat. Egy nótázó társaságban nem
az tűnik ki, aki a legokosabb, a leggazdagabb vagy a legnagyobb hatalmú,
hanem az, akinek legjobb a hangja, vagy a legtöbb nótát tudja. A közös
nótázás félig vagy teljesen ismeretlen emberek között is megteremti a
kommunikáció hídját, összeszokott együtt dalolók között pedig az együvé
tartozás érzését. Ezért abszolút demokratikus műfaj.
– Valóban veszélyben lenne a magyarnóta, kihalás fenyegeti?
– Nem kell tartani ettől, hiszen ma is vannak tévé- és rádióműsorok,
az országban hatvan-nyolcvan nagy létszámú nótakör működik, van
nótaolimpia, sorra születnek az új számok. De az vitathatatlan, hogy
egyre szűkül a rajongók tábora, hiszen ez nem a fiatalok zenéje. Bár
közülük is sokan szeretik. Úgyhogy búsulásra tulajdonképpen nincs okunk.
Kommentáld!